07 syyskuu, 2021

JOT – juuri oikeaan tarpeeseen

JOT – johtamisfilosofia

JOT tai JIT on teollisuudessa ja kaupassa laajasti käytetty johtamisfilosofia. JOT kuvataan usein myös logistisena varastonhallinta- ja tuotannonohjausstrategiana, jonka tarkoituksena on parantaa tuotanto- ja myyntiprosessin kokonaistehokkuutta.

JIT (just-in-time) on vapaasti suomennettuna ”juuri ajoissa”. Suomessa JIT on käännetty muotoon JOT, ”juuri oikeaan tarpeeseen”. Perusideana on pitää toimitusketju kaikilta osiltaan mahdollisimman LEANina – toimitetaan juuri sen verran raaka-aineita tai tuotteita juuri sillä hetkellä kun asiakas niitä tarvitsee. Asiakas voi olla loppuasiakas tai sisäinen asiakas – esimerkiksi tuotantoprosessin seuraava vaihe.

Millä varmistetaan, että tavarat saadaan oikeaan aikaan oikeaan paikkaan? Helppo (ja oikea) vastaus on, toimimalla virheettömästi. Toiminnan virheettömyyden on oltava korkealla tasolla, jotta JOT voi toteutua.

Millä varmistetaan virheetön toiminta?

Tarkastellaanpa JOT:ia asiakkaan ja tukkukauppiaan kannalta. Asiakas odottaa saavansa tilaamansa tuotteet haluttuun aikaan, haluttuun paikkaan, oikean määräisinä, ehjinä ja muutenkin spekseiltään sellaisina, kuin tilattaessa on sovittu. Tukkukauppias puolestaan tilaa tavaroita valmistajalta ja odottaa tilauksen saapuvan tiettynä päivänä. Helppoa – pidetään vain kiinni sovitusta.

Tosielämässä tilanne on kuitenkin haastavampi. Tehtaan toimitusajat voivat venyä heidän omien toimittajiensa materiaalipulan takia. Konttilaiva voi juuttua viikoiksi kanaaliin ja pysäyttää merkittävän osan mannertenvälisestä rahdista. Kysyntään voi tulla yllättävä piikki, joilloin varasto menee tyhjäksi. Monia erilaisia tilanteita, jotka voivat vaikuttaa virheettömyyteen toimitusaikojen osalta. Näihin muuttujiin voi varautua esimerkiksi ennakkotilauksilla, ketjuttamalla tilauksia, antamalla toimittajille ennusteita ja pyytämällä asiakkailta ennusteita. Silti on aina mahdollista, että jokin osa pettää ja tulee ongelmia saatavuuden kanssa.

Toimitusajan ohella virheettömyyteen vaikuttaa monet muutkin tekijät, kuten keräilyn oikeellisuus ja tuotteiten pakkaaminen oikein. Keräily ja lähetysten pakkaaminen on (ainakin vielä tänä päivänä) pitkälti ihmisen tekemää. Ihminen ei ole kone, joka muistaa tuhansia koodeja ulkoa tai tunnistaa 10 eri tuoteversiota vain sekunnin vilkaisun perusteella. Keräilyssä ja pakkaamisessa pitää pyrkiä 100% virheettömyyteen. Tuo 100% tuskin on mahdollista kuin teoriassa, mutta silti sitä pitää tavoitella.

Miten tähän sitten voi päästä? Ensimmäinen ja tärkein askel on kouluttaa ihmisiä. Kun he tietävät kuinka toimia, tulokset paranevat. Toinen keino on jatkuva kannustaminen ja ohjaaminen. Sanotaan, että virheistä oppii. Tämä pitää varmasti paikkansa ja kun virhe ja siihen johtaneet syyt käsitellään oikein, ihan päivittäisjohtamisen keinoin, tapahtuu oppimista. Merkittävä virheettömyyteen vaikuttava tekijä on myös toimivat ja esimerkkinä keräilyä tukevat järjestelmät. Kun järjestelmä ohjaa keräilijää, virheet poistuvat. Paperilistasta on helppoa katsoa väärä koodi, mutta kun jokainen hyllypaikka on nimetty ja tekemistä ohjataan näytöltä vaikkapa viivakoodien avulla, virheiden määrä putoaa merkittävästi.

Virheettömyyteen vaikuttaa siis monta tekijää. Ihmisten ohjaaminen ja kouluttaminen ja heidän käyttämänsä työkalut ovat sellaisia, joihin pystyy tehokkaimmin vaikuttamaan ja joiden avulla saadaan parhaat tulokset. Metsysillä on kokemusta yli 100 laajan varaston kehittämisprojekteista. Kysy lisää, me autamme mielellämme.

Jakke Vyyryläinen

Toimitusjohtaja, Metsys Oy

Lue myös