10 elokuu, 2021

Varastonhallintaa vai varastonohjausta?

Sanotaan, että esimerkiksi tukkukaupassa tulos tehdään ostamalla. Tällä viitataan tietysti siihen, että osataan ostaa oikeita tavaroita oikea määrä ja toki mahdollisimman halvalla. Tämä pitää täysin paikkansa, mutta väitän, että niin tukkukaupan kuin muidenkin toimialojen yhtiöissä on mahdollista tehdä ja parantaa tulosta tehokkaan varastonohjauksen avulla.

Toimintaympäristön nopeat muutokset ja kasvavat asiakasvaatimukset ovat yritysten arkea tänä päivänä. Koronapandemia räjäytti verkkokaupan ja pakotti monet yritykset uudistamaan toimintojaan. Verkkokaupan laajentuminen lisää myös osaltaan sisälogistiikan vaatimuksia.

LEAN-ajattelun mukaisesti kaikesta toiminnasta pyritään saamaan ”hukka pois”, eli toimimaan optimaalisesti, ilman yhtään turhaa liikettä. Seuraavassa on koottuna näkökulmia, jotka vaikuttavat sisälogistiikkaan, toimitusketjuun ja sitä kautta koko yrityksen palvelukykyyn ja asiakaskokemukseen. Tämä blogikirjoitus avaa sarjan, jossa otetaan jatkossa kantaa alla oleviin tekijöihin tarkemmin.

Toimitusvarmuus ja toimituskyky

Tämän päivän vaatimustaso on, että tuotevalikoima on laaja ja että (lähes) kaikkea on koko ajan saatavilla. Seuraavan päivän toimitus alkaa olemaan perusvaatimus jo monella toimialalla. Tämä yhdistettynä siihen, että varastoon sitoutuvaa pääomaa halutaan yleensä pienentää, asettaa ristiriitaisia vaatimuksia. Hyvään toimitusvarmuuteen päästään, kun tiedetään mitä tilataan, kuinka paljon ja missä tavarat fyysisesti ovat.

Virheettömyys

Virheettömyys liittyy eniten keräilyyn, mutta myös toimituksiin laajemmin. Keräilyn tulee olla 100% oikein, jotta asiakkaat saavat tilaamansa tuotteet oikeanlaisina, -kokoisina ja –määräisinä. Pelkkä keräilyn oikeellisuus ei kuitenkaan takaa virheettömyyttä. Mikäli lähetykset pakataan puutteellisesti tai jokin muu toimitusketjun lenkki pettää, toimitus ei ole virheetön.

Dynaamisuus

Yritysten toimintaympäristö elää nopeassa syklissä. Tuotevalikoimat vaihtuvat nopeasti ja eri tuotteiden menekki voi vaihdella kausittain paljonkin. Näiden lisäksi monet muut tekijät vaikuttavat siihen, että myös varaston pitää olla dynaaminen – kauden alussa jollekin tuotteelle varataan paljon tilaa lyhyen keräilymatkan päästä, kun taas kauden loppupuolella riittä vähempi tila ja kun keräilykertoja on vähemmän, tuotteen ei välttämättä tarvitse olla ”ykkösrivillä”. Dynaamisuutta lisäämällä voidaan myös vaikuttaa keräilyn tehokkuuteen ja sitä kautta on mahdollista saada merkittäviä säästöjä

Keräilyn oikeellisuus ja tehokkuus

Keräilyllä voidaan myös joko saavuttaa tai hukata merkittävästi tehokkuutta. Jos trukilla tai keräilyvaunulla kuljeskellaan ristiin rastiin varastoa, keräily on tehotonta. Optimoidulla keräilyreitillä saadaan sen sijaan merkittäviä hyötyjä. Vastaavasti paperisilla keräilylistoilla esim. useamman tilauksen yhtäaikainen keräily on haastavaa ja virhealtista ja asettaa keräilytyötä tekevälle paljon vaatimuksia, kun taas ohjattu, esim. tabletilla ja viivakoodeilla tehtävä keräily on käytännössä virheetöntä ja kuka tahansa pystyy omaksumaan sen nopeasti, vaikka ei tuotteita tuntisikaan. Tehokkaalla keräilyllä vaikutetaan merkittävästi toimitusvarmuuteen ja virheettömyyteen.

Asiakaskokemus

Asiakaskokemus on jo jonkin aikaa ollut menestyvien yritysten ajattelun keskiössä. Hyvällä sisälogistiikalla voidaan vaikuttaa merkittävästi asiakaskokemukseen nopeiden ja oikeellisten toimitusten muodossa. Tällä kulmalla ajatellen voidaankin sanoa, että toimivalla sisälogistiikalla yrityksen on mahdollista saavuttaa kilpailuetua, mutta mikäli sisälogistiikka ei toimi, se on yritykselle ehdottomasti kilpailuhaitta.

Jatkuva parantaminen ja kehittäminen

”Laitetaan tämä nyt kuntoon” on kovin usein kuultu lause. Nykymaailmassa asioita ei voi kertaluonteisesti laittaa kuntoon, koska viikon tai kuukauden päästä ne voivat olla jo auttamatta vanhentuneita. Tästä syystä, myös LEAN-ajattelun mukaisesti, toimintoja pitää parantaa jatkuvasti. Jatkuva parantaminen onnistuu mittareiden avulla ja prosesseja kehittämällä.

Tekstin otsikkona oli ”Varastonhallintaa vai varastonohjausta?”. Otsikko oli tarkoituksella johdatteleva. Yritys voi hallita varastoaan, pärjätä ja tehdä tulostakin. Mutta vasta varastoa ohjaamalla yritys voi varmistaa, että toimitusketju ja sisälogistiikka toimii optimaalisesti ja on yritykselle tuottava toiminto.

 

Jakke Vyyryläinen

Toimitusjohtaja, Metsys Oy

Lue myös